
In May 1983, students in the Journalism II class at Hazelwood East High School in St. Louis, 

Missouri, generated the final edition of their school paper, the Spectrum. As was customary, 

they submitted the paper to their advisor, Howard Emerson, who was new to the job. He 

followed the procedures of the recently departed previous advisor, giving the principal, Robert 

Reynolds, the opportunity to review the paper prior to publication. 

When Reynolds reviewed the paper, he found two articles that concerned him. The first article 

addressed the issue of teen pregnancy, including comments from pregnant students at the 

school. Although names were not given, Reynolds thought there were enough details in the 

article to make it easy for other students to determine the identities of the pregnant teens. He 

was concerned about the privacy of those students. He also noticed that the article mentioned 

sex and birth control. He did not think that students in ninth grade should be reading about sex 

and birth control. The second article was about divorce and, like the first article, this one 

included personal information. In this article, Reynolds was not concerned so much about the 

students, but, rather, about what they said about their families. For instance, one student 

whose parents were divorced made negative comments about her father, claiming that her 

father was always out with the guys, that he didn't spend enough time with his family, and that 

the father and mother were always arguing. Reynolds was troubled by the fact that the father 

had not been given a chance to defend himself by responding to his daughter's comments.  

Reynolds wanted the students to make changes in their articles, but he was afraid that if they 

took the time to do so, they would miss the deadline for publishing the Spectrum. He did not 

want that to happen, especially because it was the last issue of the year and there would not be 

another chance to publish the paper. He felt like he had to make a quick decision, so he told 

Emerson to delete the two pages with the questionable articles and publish the remainder of 

the paper. He informed his superiors in the school system of this decision; they supported him 

wholeheartedly. 

The students had invested a great deal of time and energy in producing the paper and felt that 

they had followed proper journalism procedures. If they had been approached about the 

problems, they may have been able to resolve them. They were upset to find out instead that 

two pages, which included a number of non-offensive articles, had been deleted. They felt that 

this censorship was a direct violation of their First Amendment rights, so they took their case to 

the U.S. District Court for the Eastern District of Missouri. This court did not agree with the 

students; the judges said that school officials might impose limits on students' speech in 

activities that are "an integral part of the school's educational function" as long as their decision 



"has a substantial and reasonable basis." In other words, the court felt that if the school has a 

good reason to do so, it could place limits on curricular activities, such as the publication of the 

school newspaper. 

Unhappy with the outcome, the students appealed their case to the Court of Appeals for the 

Eighth Circuit. This court reversed the decision of the lower court, saying that the students' First 

Amendment rights were violated. In the opinion, the court conceded that the newspaper was 

indeed a part of the school curriculum but noted that it was also a "public forum." As a public 

forum, the newspaper was "intended to be and operated as a conduit for student viewpoint." 

Because the paper was a forum for student discussion, the principal or other officials could 

censor it only when "necessary to avoid material and substantial interference with school work 

or discipline . . . or the rights of others." 

The school appealed the decision of the Court of Appeals and the Supreme Court of the United 

States agreed to hear the case. In determining whether or not students' rights were violated, it 

would consider whether or not the student newspaper was a public forum and whether the 

First Amendment "requires a school affirmatively to promote particular student speech." 

QUESTIONS TO CONSIDER 

1. Why did the newspaper advisor give the paper to Principal Reynolds for review? Was 

this standard procedure? 

2. What concerns did Principal Reynolds have regarding the two articles? Were these 

legitimate concerns? Do you think the principal had any options other than deleting 

entire pages from the student paper? 

3. What rights did the students believe had been violated? What is the relevant wording of 

the First Amendment? 

4. Were there steps the students could have taken other than filing a lawsuit? 

5. Should a principal be able to censor student newspapers? If so, under what conditions? 

6. Should a principal or other school authority be able to silence other forms of student 

speech? If so, under what conditions? How does speech by an individual student differ 

from speech by the school newspaper? 

 

 


